-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16435 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اجماع يعني چه؟ ديدگاه علماي شيعه در اين مورد چيست؟
از نظر علماي شيعه اجماع از آن نظر حجت است كه اگر عموم مسلمين در يك مسئله وحدت نظر داشته باشند دليل بر اين است كه اين نظر را از ناحيه شارع اسلام تلقي كردهاند. امكان ندارد كه مسلمين در يك مسئلهاي از پيش خود وحدت نظر پيدا كنند. عليهذا آن اجماعي حجت است كه كاشف از قول پيامبر يا امام باشد.
مثلاً اگر معلوم گردد كه در يك مسئلهاي همه مسلمانان عصر پيغمبر بلااستثناء يك نوع نظر داشتهاند و يك نوع عمل كردهاند دليل بر اين است كه از پيغمبر اكرم تلقي كردهاند. و يا اگر همه اصحاب يكي از ائمه اطهار كه جز از ائمه دستور نمي گرفتهاند در يك مسئلهاي وحدت نظر داشته باشند دليل بر اين است كه از مكتب امام خود آن را فراگرفتهاند. عليهذا از نظر شيعه اجماعي حجت است كه مستند به قول پيغمبر يا امام باشد؛ و از اين، دو نتيجه گرفته ميشود:
الف. از نظر شيعه تنها اجماع علماي معاصر پيغمبر يا امام حجت است. پس اگر در زمان ما همه علماي اسلام بدون استثناء بر يك مسئله اجماع نمايند به هيچ وجه براي علماي زمان بعد حجت نيست.
ب. از نظر شيعه اجماع اصالت ندارد؛ يعني حجيت اجماع از آن نظر نيست كه اجماع و اتفاق آراء است، بلكه از آن نظر است كه كاشف قول پيغمبر يا امام است.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج20ـ كليات علوم اسلامي(اصول فقه)
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.